Jaarverslag 2003 deel 2

Door Ingrid Russchen, secretaris

De technische commissie denkt er sterk over na om de opzet van de clubkampioenschappen te veranderen. De animo was dit jaar iets groter dan vorige jaren, maar de uitstraling van de kampioenschappen moet eigenlijk beter worden.

De verrichtingen voor de Friesland Cup waren heel goed, helaas net geen kampioen. De bemoeienis van de technische commissie is tot op heden eigenlijk niet nodig geweest bij de indeling van de competitieteams. Op het moment dat er meer aanmeldingen komen voor het competitiespelen zal dit waarschijnlijk moeten veranderen.

De jeugdcommissie is dit jaar uitgebreid met Klaske Bottema en Yvonne Hofmeester. Dat is geen overbodige luxe als je kijkt naar het aantal jeugdleden op dit moment en naar het aantal jeugdactiviteiten. Het schooltennis op 2 basisscholen in Akkrum heeft 24 introductieleden opgeleverd. Dit jaar is er een folder gemaakt met allemaal informatie over het jeugdtennis binnen de vereniging. Wellicht krijgt dit navolging voor de senioren.

Er zijn veel toernooien georganiseerd met hulp van ouders bij de verschillende activiteiten. Een aantal jeugdteams zijn kampioen geworden en gehuldigd door de voorzitter. Het Junior-/Seniortoernooi was met 30 koppels een groot succes. Ieder koppel kreeg een mooie foto als herinnering.

De begeleiding tijdens de tossmiddagen is ook weer opgepakt, maar deze activiteit moet eigenlijk nog verder doorgroeien om een succes te worden.

Wouter Hollander heeft ook dit jaar weer het dagelijks onderhoud voor zijn rekening genomen. Hij is dit jaar iets eerder begonnen. Door de zeer droge zomer werd er eigenlijk veel te weinig gesproeid door de gebruikers van de baan. Ook het achterlaten van de banen na het tennissen laat soms flink te wensen over. In verband met het feit dat door de leden bijna nooit of niet duidelijk wordt ingeschreven is het moeilijk om te achterhalen wie er aangesproken moeten worden. Baan 3 heeft snel last van wateroverlast, na het renoveren van de banen zal dit beter worden.

Gerard Zwart heeft ook dit jaar de trainingen weer verzorgd. Het aantal jeugdleden groeit flink door, het streven is om 100 jeugdleden te krijgen. Na de zomer gaan een aantal jeugdleden door met winterlessen. De winterlessen worden gehouden in Leeuwarden en lopen niet via de vereniging. Door de grote toename van het aantal lessers zullen er voor volgend jaar waarschijnlijk afspraken gemaakt moeten worden over de indeling van de lessen.

Nieuwe (incidentele) sponsors werden gevonden, maar voornamelijk door de bouwcommissie en ten behoeve van de bouw van de kantine. Na de bouwactiviteiten zal er weer worden gezocht naar structurele sponsors. De bouwcommissie komt gedurende de bouw wekelijks bijeen om de voortgang te bewaken. De bouw ligt nog steeds goed op schema. Via e-mail worden vrijwilligers bijeengeroepen door Alex de Haan en worden we op de hoogte gehouden van de bouw via e-mail en de BouwBrief. Ook qua budget liggen we nog goed op schema.

Fred Zondervan heeft de aanmeldingen voor de competitie weer geregeld en meldt verder geen bijzonderheden.

De gezelligheidstoernooien, georganiseerd door Anne Sybesma, zijn al jaren een begrip en een groot succes. Ook dit jaar werden er in totaal 8 toernooien georganiseerd. De bezetting is altijd goed en er wordt op een sportieve manier gestreden.

De redactiecommissie heeft weer een aantal fraaie produkten afgeleverd. Het aanleveren van kopij verloopt ook steeds beter, hoewel de digitale snelweg nog wel iets beter benut kan worden.

De kantinecommissie is zeer tevreden, want de nettowinst ligt dit jaar iets hoger dan vorig jaar. Wellicht heeft dit te maken met de warme zomer. Aandachtspunt blijft het nuttigen van consumpties op “de pof”. Het naderhand betalen van het genuttigde blijft vaak achterwege. De kantinediensten tijdens de competitie en de diverse toernooien zijn goed geregeld, alleen tijdens en na de lessen vraagt de openstelling van de kantine om andere oplossingen.